Prima galerie digitală din România, la Bastionul Postăvarilor

Prima galerie digitală din România, la Bastionul Postăvarilor

La 2 ani după lansarea primului produs multitouch românesc, TomTouch mută interacțiunea de la dimensiunea unei mese la crearea unui expoziții virtuale pe 3 etaje.
TomTouch este divizia de hardware interactiv a CS Vision, prima companie din România care produce dispozitive multitouch.
De curând, ei au realizat la Brașov prima galerie digitală, un spațiu expozițional virtual dedicat istoriei și punctelor de interes din acest oraș.
Galeria se va afla în incinta Bastionului Postăvarilor din Brașov, în zona de promenadă de sub Tâmpa.În cele 3 etaje ale galeriei digitale au fost instalate obiecte electronice printre care 3 mese și 13 șevalete multitouch, urmărindu-se integrarea galeriei în arhitectura bastionului prin îmbinarea imaginii clasice a atelierului de pictură cu ideea de spațiu al viitorului. TomTouch a realizat atât partea de proiectare a galeriei, designul și producția dispozitivelor și aparaturii care dotează această galerie, cât și dezvoltarea funcționalității acestora.Vizitatorii Bastionului Postăvarilor vor putea astfel să facă un tur virtual al Brașovului.


Principala atracție a galeriei o vor constitui cele două gigapanorame instalate pe mesele multitouch. Acestea prezintă Brașovul văzut de pe Tâmpa până în cel mai mic detaliu, utilizatorii acestor dispozitive având posibilitatea să exploreze orașul printr-o simplă atingere de ecran. Mai ales pentru cei care vin din afara Brașovului, cele două dispozitive cu gigapanorame vor fi un punct de inițiere în vizitarea și descoperirea orașului de la poalele Tâmpei. Pe dispozitivele multitouch instalate pe șevalete, sugerând într-un mod interesant viitorul muzeelor, au fost instalate tururi virtuale ale unora dintre cele mai importante monumente și puncte de interes ale Brașovului: Biserica Neagră, Casa Sfatului, Prima Școală Românească, Zona Bastionului Graft (După Ziduri), Scheii Brașovului, Turnul Alb și Turnul Negru.O parte dintre șevalete și una dintre mesele multitouch sunt dedicate copiilor care vor putea descoperi singuri imagini cu Brașovul de-a lungul istoriei sale.
Copiii vor găsi și un alt punct de interes în curtea bastionului unde au fost instalați șase cilindri sonori; la atingerea acestora copiii vor putea declanșa sunete care recrează zgomotul făcut de armele folosite pentru apărarea acestui bastion medieval.
De asemenea, cei pasionați de istorie pot face o trecere în revistă, pe unul dintre șevaleți, a oamenilor care au făcut istoria orașului, a locurilor în care s-au petrecut momente importante ale dezoltării Brașovului precum și principalele evenimente petrecute aici. Fiecare șevalet are propriul sistem audio-guide, utilizatorul fiind sigurul care aude explicațiile audio datorită unui SoundTube, un dispozitiv audio în forma de umbrela care dispersează sunetul doar în zona în care se afla persoana aflată în fața unui șevalet multitouch.
”Am urmărit să oferim celor care vor vizita în viitor Bastionul Postăvarilor o galerie neconvențională, cu un conținut spectaculos, concentrat într-un spațiu relativ mic. Vrem să arătăm cum se poate prezenta în mod virtual un volum de informație comparabil cu cel al unui muzeu.
Cred că am reușit să creem un spațiu în care vizitatorii își crează propriul lor tur, fiind proprii lor ghizi. Ne-a fost foarte folositoare experiența avută în proiectul de refuncționalizare a muzeului Antipa la care am participat în ultimul an”, a declarat Răzvan Bâgiu, director general CS Vision, compania de care aparține TomTouch.
Galeria are un conținut dinamic, cantitatea informației găzduite pe serverele dedicate acestui proiect va crește de la o săptămână la alta. În permanență sunt adaugate informații noi din diferite surse.
O alta caracteristica a proiectului este faptul că vizitatorii vor putea avea acces la imagini și materiale inaccesibile până acum publicului larg: cărți poștale, fotografii, filme din colecții private sau aflate în Arhivele Statului.În viitor, spațiul va găzdui pe lângă expoziția digitală dedicată Brașovului de ieri și de astăzi si alte expoziții digitale temporare: dedicatei artei românești și mondiale, unor evenimente de importanță majoră sau unor alte galerii virtuale.”Ne dorim ca ceea ce am realizat aici, la Brașov, să devină un concept replicabil și în alte orașe și zone turistice ale țării.Investiția totală de la Bastionul Postăvarilor în galeria digitală nu depașește 290.000 de Euro, iar pentru crearea acesteia a lucrat o echipă formată din 32 de specialiști timp de 6 luni. Cu acest cost s-a obținut un spațiu expozițional care, ulterior, nu necesită angajarea unui număr crescut de personal și care nu are costuri semnificative de întreținere”, completează Răzvan Bâgiu, oficialul companiei.
Beneficiarul proiectului de la Bastionul Postăvarilor este Consiliul Județean Brașov, obiectivul acesta făcând parte din lanțul construcțiilor de patrimoniu restaurate în ultimii ani.

M.T.