Lucruri de ştiut despre anvelopele de iarnă

Lucruri de ştiut despre anvelopele de iarnă

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în România în prezenţa carosabilului acoperit cu polei, gheaţă sau zăpadă. Cei care nu îşi dotează maşinile cu astfel de pneuri sunt pasibili de amenzi zdravene şi chiar se pot trezi cu talonul ridicat. Iată mai jos 10 lucruri pe care trebuie să le ştii despre anvelopele de iarnă.
Anvelopele de iarnă sunt construite diferit de cele de vară. Anvelopele de vară sunt gândite special pentru a presta la capacitate maximă pe temperaturi mari şi foarte mari, precum şi pe ploaie. Din acest motiv, de la compoziţia cauciucului şi până la modul în care sunt poziţionate lamelele, anvelopele de vară NU vor performa bine odată ce temperaturile coboară sub 10 grade Celsius. Da, chiar şi în condiţiile unui asfalt uscat, cauciucul se întăreşte la frig şi îşi pierde calităţile, mai precis aderenţa.
Anvelopele de iarnă sunt făcute dintr-un cauciuc mai moale şi mai aderent, dar mai ales au o altă dispunere a lamelelor şi canalelor de pe profil. Fă o comparaţie: freacă un plastic tare de podea, apoi freacă o gumă de şters. Acum ai înţeles diferenţa?
Aderenţa se produce prin frecarea dintre anvelopă şi o suprafaţă dură. Un cauciuc dur şi îngheţat va începe să alunece pe asfaltul foarte rece chiar dacă este uscat! În momentul în care suprafaţa este acoperită de un strat de polei, presiunea roţii creează imediat o peliculă de apă pe care anvelopa începe să alunece. O anvelopă de iarnă are mii de striuri, sau sute de mii de „bule” microscopice care absorb apa şi astfel diminuează problema. Dacă suprafaţa este acoperită cu zăpadă, anvelopa o compactează şi creează aderenţă cu aceasta. Dacă zăpada este umedă, aceasta aderă în canalele anvelopei de iarnă şi astfel se lipeşte de zăpada mai tare de dedesubt, creând din nou aderenţă. În schimb, o anvelopă de vară se va comporta rigid şi va aluneca pe stratul de apă creat deasupra zăpezii, chiar dacă e vorba de doar 1 cm de nea, pentru că nu va permite acesteia să adere la cauciuc.

Sursa: Poliţia Rutieră