Pasaport electronic din anul 2009

Pasaport electronic din anul 2009

Ministrul Administratiei si Internelor, domnul Gabriel Oprea a vizitat Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice, unde, începând cu data de 31 decembrie 2008, se vor produce noile tipuri de pasapoarte. Elementul de noutate al pasaportului biometric este introducerea mediului electronic de stocare (cipul), care include datele personale ale detinatorului. Noile documente contin 50 de elemente de siguranta, fata de 32 existente pe actualele pasapoarte.
”Noile pasapoarte sunt dovada faptului ca România îsi poate îndeplini responsabilitatile pe care le are ca tara membra a Uniunii Europene. Introducerea unor elemente suplimentare de siguranta si, bineînteles, controlul strict la granite au rolul de a împiedica exportul si importul de infractionalitate”, considera ministrul administratiei si internelor.
Gabriel Oprea a apreciat ca pasapoartele electronice reprezinta doar unul din pasii pe care Ministerul Administratiei si Internelor îi face în directia îndeplinirii obiectivului României de a intra în spatiul Schengen în anul 2011.
De remarcat este faptul ca România este singurul stat din lume care emite un model de pasaport electronic care cuprinde, chiar de la momentul introducerii, ambele elemente de identificare, respectiv imaginea faciala si impresiunile digitale.
Informaţii suplimentare

Începând cu 31 decembrie 2008, România, ca stat membru UE, va putea emite pasapoarte electronice, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2252/2004 al Consiliului Europei din 13 decembrie 2004, privind standardele pentru elementele de securitate si elementele biometrice integrate în pasapoarte si în documente de calatorie emise de statele membre.
În conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgentă a Guvernului nr. 94/2008 pentru stabilirea unor masuri privind punerea în circulatie a pasapoartelor electronice, precum si producerea altor documente de calatorie, personalizarea pasapoartelor electronice se realizeaza de catre Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice, care functionează în structura Directiei Generale de Pasapoarte a M.A.I.
Conform aceluiasi act normativ, producerea blanchetelor (pasapoarte în alb) se realizeaza de catre Compania Natională «Imprimeria Nationala» - S.A.

Documentar elaborat de Directia Generala Pasapoarte

Elementul de noutate al pasaportului biometric este introducerea mediului electronic de stocare (cipul) care include datele personale existente în fila informatizata: nume, prenume, data nasterii, codul numeric personal, termenul de valabilitate al documentului, organul emitent, cetatenia, precum si imaginea faciala si impresiunile digitale a 2 degete pereche de la ambele mâini, cu exceptia minorilor cu vârsta sub 6 ani si a persoanelor pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibila.
Fata de pasapoartele actuale, care contin 32 elemente de siguranta, pasaportul electronic va contine 50 elemente de siguranta, dintre care enumeram:
• introducerea elementelor biometrice în cip, iar cipul este introdus într-o pagina de policarbonat care asigura protectia si securitatea acestuia pozitionarea între prima pagina si coperta întâi (interioara), a unei pagini din policarbonat cu datele de identificare ale titularului
• fotografia titularului gravata laser si fotografia în umbra realizata prin perforatie cu laser, numarul pasaportului, semnatura titularului
• banda heliogravata
• hârtia utilizata cuprinde filigrane în 3 tonuri
• firul de brosare este protejat prin modalitatea de coasere
• introducerea stemei României în tehnologie intaglio.
Valabilitatea pasaportului electronic este de 5 ani, iar pentru minorii cu vârsta sub 6 ani, este de 3 ani. Termenul de eliberare este de 20 de zile lucratoare, taxa pentru pasaport de 234 lei inclusiv T.V.A., iar taxa consulara fiind de 32 lei.
Mentionam ca depunerea cererii pentru eliberarea pasaportului electronic se va face personal de titular, la sediul S.P.C.E.E.P.S. pe raza caruia domiciliaza.
Acesta va fi introdus treptat în circulatie. Pentru început, doar persoanele domiciliate în judetul Ilfov vor putea solicita emiterea unui pasaport electronic la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Simple al Judetului Ilfov, urmând ca pâna la 30 iunie 2009 sistemul sa fie functional în toata tara.

CORONAPRESS