15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului

15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este marcată, în fiecare an, pe data de 15 martie. Și in industria asigurărilor din România, protecţia consumatorilor este un subiect de actualitate. Toate modificările legislative locale sau europene, acţiunile autorităţilor sau companiilor din piaţă au clientul în centrul atenţiei.
Această zi a fost lansată pentru a se scoate în evidenţă aspecte legate de serviciile de care beneficiază consumatorii. În 2018, tema propusă pentru sarbătorirea Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor este "Realizarea de pieţe digitale mai echitabile".
La data de 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor : dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii.
,,Calitatea de consumator prin definiţie ne include pe toţi. Consumatorii sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, ce influenţează şi este afectat de marea majoritate a deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup important a carui opinii nu sunt auzite foarte des", a spus Kennedy în discursul său.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrată pentru prima data pe 15 martie 1983 şi, de atunci a devenit o importantă ocazie pentru mobilizarea cetăţenilor, în privinţa cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de consumator. În fiecare an, cu această ocazie, este aleasă o temă particulară de discuţie în jurul căreia se organizează activităţile caracteristice.
În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu, au apărut după anul 1990. Cu această ocazie, în toata ţara sunt organizate numeroase evenimente, precum seminarii, acţiuni de educaţie financiară în şcoli şi nu numai, în vederea creşterii gradului de educaţie şi de constientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii. În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu, au apărut tot după anul 1990.
D.R.