Brașovul va testa primul autobuz fără șofer

Brașovul va testa primul autobuz fără șofer

Brașovul este unul dintre cele trei orașe din Europa selectate pentru a testa un autovehicul de transport public de persoane autonom, adică un autobuz fără șofer, în cadrul proiectului „Smart urban mobility involving autonomous vehicles” (Mobilitate urbană inteligentă utilizând vehicule autonome), depus pentru finanțare la Uniunea Europeană. Proiectul, care poate primi o finanțare nerambursabilă din partea Uniunii Europene de maxim un milion de euro, își propune să testeze și să prezinte publicului servicii de mobilitate cu vehicule autonome de transport persoane de tip navetă (shuttle) în minim 10 orașe europene. Proiectul se derulează cu sprijinul companiei Siemens. Cele 10 orașe implicate în acest proiect sunt: Barcelona, Brașov, Braunschweig (Germania), Budapesta, Debrecen (Ungaria), Helmond (Olanda), Pavia (Italia), Sant Cugat del Valles (lângă Barcelona), Saue Vallavalitsus (Estonia) și Sfântu Gheorghe. Dintre cele 10 orașe, testarea efectivă se va face în trei dintre acestea, printre care și Brașovul. Scopul proiectului este unul dublu: dezvoltarea unei mentalități urbane orientate spre utilizarea soluțiilor alternative de transport și creșterea importanței mobilității ecologice în mediul urban european. Soluția de mobilitate cu vehicule autonome ar trebui să facă legătura între zonele urbane defavorizate (slab deservite) și rețeaua principală de transport public sau să înlocuiască liniile de transport public din zonele periurbane/rurale care sunt neeconomice, asigurând transferul către rețeaua principală de transport public, ori să dezvolte servicii pentru școli cu nevoi speciale. Pe baza rezultatelor proiectului, orașele europene ar trebui să poată să se adapteze și să adopte politici de mobilitate urbană inteligentă, și să crească importanța utilizării modurilor alternative de transport efectuat cu facilități și flote de vehicule ecologice eficiente, adaptate mediului urban. ,,Brașovul este unul dintre orașele din România care a reușit să transforme transportul public în cea mai bună variantă de mobilitate în interiorul orașului și chiar în zona metropolitană. O parte din investiții au fost deja realizate, iar pentru o parte avem deja semnate contractele de finanțare și suntem în diferite faze de achiziție sau de implementare. În această etapă putem să ne gândim și la cele mai noi soluții de transport, cel puțin să le testăm, pentru a vedea cât de eficiente sunt sau care este percepția brașovenilor față de aceste alternative. Știu că pentru mulți, a călători cu un autobuz fără șofer pare o utopie, dar aș vrea să vă amintesc că, acum nu mulți ani, când am început să testăm primele autobuze electrice, mulți dintre noi nu credeau că vor circula curând în Brașov astfel de autobuze. Astăzi, le vedem pe străzile din oraș și deja au început să fie percepute ca o normalitate. Când cei de la RATBV mi-au spus de acest proiect, le-am spus că ar trebui să ne implicăm și noi și să testăm o astfel de soluție. Poate nu este una pe care o putem implementa pe termen scurt sau una care să se aplice pe traseele actuale, dar în anumite situații poate fi mai ieftin să aduci călătorii dintr-o anumită zonă la rețeaua principală de transport sau să fie utilizat de turiștii care vor să viziteze centrul istoric. Este o soluție de viitor, dar nu unul foarte îndepărtat”, a declarat primarul George Scripcaru. Un astfel de vehiculul autonom are capacitatea de a percepe mediul înconjurător, în toată complexitatea sa, cu ajutorul senzorilor, de a prelucra datele primite și de a acționa în mod corect în funcție de datele primite. Sistemele de navigație și detecție ale vehiculului autonom combină tehnologii precum senzorii Lidar (măsurarea distanțelor cu laser), camere video, GPS RTK (real-time kinematic GPS) , IMU (sisteme de măsurare inerțiale) și odometrie. Potrivit unui Raport al Comisiei Europene către Parlamentul European și Consiliul European, cu privire la monitorizarea și evaluarea elementelor avansate de siguranță a vehiculelor, aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implică eroarea umană. Vehiculele autonome pot reduce acest procent în număr semnificativ și pot contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere. Experții care au realizat raportul apreciază că tehnologia digitală poate reduce congestionarea traficului și emisiile de gaze cu efect de seră și poluanți atmosferici. De asemenea, aceasta poate crește accesul la mobilitate, prin deschiderea transportului rutier către persoanele în vârstă și persoanele cu mobilitate redusă sau dizabilități. În cadrul acestui proiect, parteneri din mediul public și privat, din industrie, zona academică, cercetare și autorități locale vor lucra împreună atât pentru asigurarea unui progres tehnologic și funcțional, cât și pentru conștientizarea și îmbunătățirea înțelegerii publicului călător asupra acestui tip de transport. Din România, pe lângă operatorul de transport local, RATBV, din acest proiect mai fac parte Universitatea Transilvania și, la invitația municipalității din Brașov, operatorul de transport din Sfântu Gheorghe. D.R.