Hubul de Inovare în Turism Brașov a finalizat primul program de accelerare pentru startup-uri și inovații în sectorul HORECA
HIT - Hubul de Inovare în Turism, lansat de către Agenția Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Brașov și compania de consultanță Iceberg, a finalizat primul program de accelerare pentru startup-uri și inovații în sectorul turismului. Desfășurat de-a lungul a 12 săptămâni, programul a avut ca scop susținerea startup-urilor selectate care propun produse și servicii ce răspund provocărilor actuale din sectorul HoReCa generate de evoluția tehnologiei, și mai ales de pandemia de coronavirus,. Acest lucru s-a realizat prin 41 de sesiuni de mentorat și 14 workshopuri cu mai mulți specialiști din domeniul turismului și industriei alimentare. Printre partenerii proiectului au fost Primăria Municipiului Brașov, OHMA by Winsedswiss, Orange Romania prin Orange Fab, Facultatea de Business și cristina.mircea@addjb.roTurism din cadrul ASE București, Cont Consulting, Breasla Cârciumarilor, Eventur și BIT DATAMINING. În urma sesiunii finale de pitch-uri, în care 3 dintre inovatori și-au prezentat ideile de afaceri în fața unor potențiali investitori, reprezentanții AMB au oferit tuturor spațiu de coworking în cadrul sediului Hubului de Inovare în Turism, pe o perioadă de 6 luni, după ieșirea din starea de alertă, iar echipa Iceberg a selectat una din afaceri - proiectul Hola Romania (inițiat de Raul Crișan și Alexandra Bolba) pentru consultanță în vederea scrierii unui proiect cu finanțare europeană. Alina Nicoară, manager proiect HIT: Cred că ar trebui să ne gândim dincolo de conceptul de Smart city, la cel de Smart destination, iar acest lucru poate fi realizat prin Turismul 4.0, respectiv tehnologiile industriei 4.0 aplicate în acest sector. Turismul 4.0 propune colaborarea dintre furnizorii de servicii, turiști, autoritățile locale, locuitorii zonei, experții în tehnologie, dezvoltatorii de soluții inovatoare ș.a.m.d, cu scopul creării unei experiențe îmbunătățite atât în spațiul fizic, cât și în cel digital. Această abordare, de jos în sus, orientează o parte din atenția acordată turiștilor către comunitățile locale și calitatea vieții acestora, pentru a favoriza o evoluție echilibrată a industriei. Scopul acestei abordări este de a dezvolta destinații pe care oamenii vor să le viziteze, dar vor să și locuiască în ele, pentru că ne dorim o Zonă Metropolitană magnet atât pentru locuitori, cât și pentru turiști. Ionuț Țața, CEO Iceberg Consulting, a declarat „Mă bucur că am făcut acest prim pas în cadrul programului pe care l-am început acum aproape un an, când ne-am dat seama că industriile HoReCa și a turismului vor fi puternic afectate de pandemie. Atunci estimam că impactul va însemna o scădere de 80% a veniturilor și acest lucru s-a confirmat, din păcate. Cred că acest impact nu se va resimți doar pe termen scurt, ci și pe termen lung, la fel ca în domeniul culturii, de exemplu. Pe de-o parte, companiile și operatorii afectați se vor regrupa foarte greu și cumva se va întâmpla și o redistribuire în piață, iar, pe de altă parte, comportamentul de consum se va schimba în mod radical. De aceea, cred că trebuie să ne pregătim pentru ambele situații: partea de schimbare a comportamentului, adică digitalizarea interacțiunii cu această experiență de consum și, de asemenea, trebuie să ne gândim cum susținem antreprenorii care se află fără voia lor în fața unui eșec. Iceberg și Hubul de Inovare în Turism sunt pregătiți, la Brașov, să dea o șansă celor care vor să inoveze, să aducă tehnologii noi și să schimbe paradigme în zona de turism.” D.R.